Het Museu Nacional d’Art de Catalunya bezit een grote collectie schilderijen van Francesc Cambó. Toen ik door de zalen liep met deze collectie viel mij vanuit een ooghoek een schilderij op dat veel weg had van een Rembrandt. Een portret van een jongeling, zoals Rembrandt die ook zou schilderen; bruine tinten, lichtinval, baret, lichte penseelstreken, met oker en geel aangezette lichval op de kleding. Maar het was geen Rembrandt. Er stond geen massa mensen voor en het hing eenvoudig tussen de andere Hollandse meesters. Naast het schilderij hing een bordje met Willem Drost 1652 – 1680.
Willem Drost
Willem Drost was een leerling van Rembrandt van Rijn. Willem werd geboren in 1633 en werd op 17 jarige leeftijd een leerling van Rembrandt. Dat hij getalenteerd was wordt duidelijk als je goed naar het schilderij van de jongeling kijkt. Andere schilderijen van Drost zijn zelfs ooit toegeschreven geweest aan Rembrandt en vica versa. Willem Drost bleef tot 1654 bij Rembrandt in de leer en in 1655 vertrok hij naar Italië, waar hij in Rome werkte. Willem Drost stierf in 1659 op 25 jarige leeftijd.
Schilderij van een jongeling
Wanneer je door een museum wandelt en een schilderij valt opeens op dan is er iets dat aantrekkelijk is, of iets dat je interesse wekt. Het schilderij van een jongeling is groot en donker. Er staat een sprekende kop van een jongeman op dat precies en gedetailleerd is neergezet, de witte kraag, de handen weggestoken in de mouwen van de jas met borduurwerk, de baret en het werk van het licht. Het is duidelijk dat hij goed gekeken heeft naar Rembrandt’s werk. Dit schilderij is in 1654 geschilderd, vlak voor zijn vertrek naar Italië. Wat moet Willem gedacht hebben. Ik ben klaar voor het grote werk? Of heeft Rembrandt hem gezegd dat hij inspiratie moest opdoen in het grote Italië?
Cambó en de Hollandse schilderkunst
Fransesc Cambó (1876 – 1947) was een Catalaans nationalist. Hij was een conservatief politicus en oprichter en leider van de Lliga Regionalista en later een aanhanger van Franco, omdat hij bang was dat Spanje communistisch zou worden. Cambó was een mecenas voor de kunst en de Catalaanse cultuur. Na de wereldtentoonstelling van 1929 in Barcelona, waar veel werk werd getoond uit de Romantiek en de Avantgarde, wilde Cambó het hiaat in de kunst van de Renaissance en Barok vullen. Hij verzamelde in tien jaar tijd zo’n 60 schilderijen. Vijftig schilderijen van deze collectie zijn nu te zien in het MNAC, waaronder het schilderij van Willem Drost en enkele andere Hollandse en Vlaamse meesters.